Буковинський Державний Медичний Університет

БІБЛІОТЕКА

Вдосконалюємося для вас!
Вгору

24 вересня – Міжнародний день глухих

 

 

Кожен рік у неділю, що завершує останній повний тиждень вересня, у світі проводиться Міжнародний день глухих. Він присвячується усім людям, котрі мають проблеми зі слухом.

У 2023 році Міжнародний день глухих припадає на 24 вересня.

Започаткували цей день ще в 1951 році. Саме тоді була заснована Міжнародна федерація глухих. Згідно зі статистичними даними, на 100 осіб в середньому припадає 1 людина, яка є носієм гена глухоти. Це означає, що багато хто з нас може знаходитися в зоні ризику.

Сьогодні, за даними Всесвітньої федерації глухих, різні порушення слуху виявляються у кожного 9-го жителя планети. Головними причинами втрати слуху на сьогодні є хвороби й травми. Крім того, величезна кількість людей вже народжуються глухими.

Абат де Л’Епе заснував першу школу – Паризький інститут глухонімих (1760 рік) у Франції. Він був основоположником мімічного методу, великим прихильником мови жестів.

Глухота не є перепоною для встановлення товариських стосунків або нових знайомств.  Ці люди зробили великий внесок в культурну спадщину людства.

Не вірте в той міф, що глухі замкнуті й нетовариські. Десятки чудових особистостей були глухими. П’єр де Ронсар – поет епохи Відродження, якого називали «принцом французьких поетів», був прекрасним фехтувальником і танцівником. В історію ввійшла його чудова фраза «З поганим слухом у палаці робити нічого».

Гюго – автор «Собору Паризької Богоматері». Бетховен – видатний композитор. Антоніо Станьолі – один з італійських художників. Ясен – французький скульптор. Жан Жак Руссо – письменник.

На планеті 2500 мов. Але є й ще одна форма спілкування, останнім часом все більше і більше цікавить вчених – мова погляду й жестів. Всесвітня Федерація глухих в 50-і роки для обслуговування міжнародних заходів глухих, тобто конгресів, симпозіумів, конференцій, у тому числі і спортивних, розробила Жестуно – систему жестів.

За даними Всесвітньої федерації глухих, в світі налічується близько 72 мільйонів глухих. Більше 80% з них живуть в країнах, що розвиваються. В сукупності вони використовують більш 300 різних жестових мов.

Мови жестів – це повноцінні природні мови, структурно відмінні від розмовних мов. Існує також міжнародна мова жестів, якою глухі люди користуються на міжнародних зустрічах і неформально під час подорожей і спілкування. Вона вважається піджин-формою мови жестів, яка є не такою складною, як природні мови жестів, і має обмежений лексикон.

Висловлюємо захоплення людьми, котрі, не зважаючи на хворобу, виявляють мужність і силу волі, для того, щоб відчувати радість буття, приносити користь близьким та суспільству.
Закликаємо вивчити декілька жестів для того, щоб привітатися з нечуючою людиною, яку ви, можливо, зустрінете, тим самим підтримати її і показати свою небайдужість.

Збереження жестових мов як однієї з передумов реалізації прав людей із вадами слуху є однією з головних ці­лей Всесвітньої федерації глухих, а відповідна резолюція Генасамблеї ООН 2017 року підтверджує, що ранній доступ до мови жестів і послуг мовою жестів, включаючи якісну освіту, має життєво важливе значення. Крім того, цей документ визнає важливість збереження жестових мов як елемента мовного та культурного розмаїття.

В Україні сьогодні налічується близько 60 тисяч нечуючих людей.
Створення доступного мовного середовища для осіб з порушеннями слуху в усіх сферах суспільного життя – серед головних пріоритетів нашої держави.

Громадяни України із порушеннями слуху повинні мати можливість отримувати будь-яку інформацію та послуги українською жестовою мовою.

В Україні Товариство глухих почало своє існування з 1933 року. Україна, як член ООН, ЮНЕСКО, ВООЗ в 1959 році приєдналась до Всесвітньої федерації глухих.

Статус української жестової мови та мовних прав жестомовних осіб визначений, зокрема, у Законі України «Про забезпечення функціонування української мови як державної».

Розвиток української жестової мови, як основного або одного з основних засобів спілкування жестомовних осіб, є одним із ключових завдань цього закону.

Цікаві факти
-Перший інститут глухих був заснований у Франції в 1760 році абатом де Л’епе.
– У США перша школа для дітей, позбавлених слуху з’явилася в 1816 році.
 -Перший глухий чиновник в уряді США – Р. Давіла. Він займав з 1989 року посаду помічника міністра освіти з навчання інвалідів.
-Приглухуватістю страждав Б. Клінтон. Для розрізнення промови він використовував невеликий цифровий слуховий апарат.

-Глухонімих людей – не існує. Всі глухі можуть видавати мовні звуки, просто вони не можуть навчитися робити це самостійно – вони не чують «зразка» мови. З іншого боку, у глухих є своя мова – жестова, і вони нею активно користуються для спілкування.

– Глухі називають нас не «ті що чують», а «ті що розмовляють», тому що з їх погляду ми відрізняємося від них тільки тим, що при спілкуванні чомусь ворушимо губами.

– Всім глухим дуже важливі тактильні відчуття, і чутливість до цього у них підвищена. Через брак слуху вони гостріше відчувають вібрації і реагують на них негайно. Також у глухих дуже розвинена світлочутливість, тому в темряві вони помічають навіть найменші відблиски світла. Таким чином природа компенсує відсутність слуху і допомагає адаптуватися таким людям в світі.

-Першим глухим адвокатом є К. Гордон (США).
-Кращим глухим танцюристом світу визнаний А. Дамті (Ізраїль).
-Німецький композитор Л. Бетховен втратив слух, будучи вже відомим. Після повної його втрати почав створювати геніальні твори, якими захоплюється весь світ.
Отже, серед людей з порушеннями слуху і повною його відсутністю багато яскравих і талановитих особистостей, вартих захоплення і поваги.

                                                                 Матеріал для сайту підготувала Сівашова О.

 

 

 

Список рекомендованої літератури

 (з фондів бібліотеки БДМУ згідно ДСТУ 2015)

 

  1. Controversy in Otola-ryngology: scientific edition / ed. J. B. Snow. Philadelphia; London; Toronto: W. B. Saunders Company, 1980. 560 p.
  2. Dieroff H. G. Larmschwerhorigkeit: Leitfaden der Larmhorschadenverhutung in der Industrie: monograph. Leipzig: Johann Abrosius Barth, 1975. 312 p.
  3. Human Psychophysics: scientific publication. New York; Berlin; Heidelberg: Springer – Verlag, 1993. 243 p.
  4. Sensorineutral Hearing Loss, Vertigo and Tinnitus: scientific edition / ed.: M. M. Paparella, W. L. Meyerhoff. Baltimore; London: Williams & Wilkins, 1981. 181 p.
  5. Довідник з дитячої отології: навч. посіб. / А. А. Лайко та ін. Київ: Логос, 2004. 151 с.
  6. Заболотний Д. І., Мітін Ю. В., Безшапочний С. Б., Дєєва Ю. В. Оториноларингологія: підручник. Київ: Медицина, 2017. 471 с.
  7. Косаковський А. Л., Лайко А. А., Косаківська І. А. Дитяча оториноларингологія: зб. тест. завдань. Київ: НМАПО ім. П. Л. Шупика, 2019. 269 с.
  8. Лайко А. А., Заболотний Д. І., Самосюк І. З. Фізіотерапія в дитячій оториноларингології: навч. посіб. Київ: Логос, 2012. 500 с.
  9. Мельник П. О., Васильєва Н. В., Мельник О. П. Клінічні синдроми у неврології, нейроофтальмології та отоневрології: довідник. Чернівці : БДМУ, 2005. 168 с.
  10. Мельник П. О., Пішак В. П., Синиця В. Г. Українсько-латинська термінологія в оториноларингології: короткий тлумачний словник. Чернівці : Медакадемія, 2004. 149 с.
  11. Отоларингологічна допомога дітям та підліткам в Україні за 1996-2005 роки: статистичний довідник. Київ, 2006. 112 с.
  12. Отоларингологія і хірургія голови та шиї. В 2-х т.: навч. посіб.: пер. з англ. / ред. К. Дж. Лі. Київ: Здоров’я, 1995. Т. 1. 396 с.
  13. Отоларингологія: зб. норм. док. Києва/ упоряд., голов. ред. В. М. Заболотько. Київ: МНІАЦ мед. стат. Медінформ, 2004. 576 с.
  14. Отоларингологія: керівництво / Ю. В. Мітін та ін. Київ: Фармацевт Практик, 2008. 288 с.
  15. Уроджені та набуті синдроми в оториноларингології: економічний словник-довідник / П. О. Мельник та ін. Чернівці: Медакадемія, 2003. 183 с.
  16. Шидловська Т. В. Шум, слух, здоров’я: монографія. Київ: Наук. думка, 1991. 124 с.

 

 

 

 

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Print Friendly, PDF & Email

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: